Τι είναι το mindfulness?

Γιόγκα και διαλογισμός για παιδιά. Εχουν τα παιδιά άγχος
Γιόγκα και διαλογισμός για παιδιά
May 18, 2017
Ασκήσεις mindfulness
Ασκήσεις mindfulness
July 11, 2017
Τι είναι το mindfulness

Τι είναι το mindfulness

Τι είναι το mindfulness?
Πόσο καλύτερα αποτελέσματα μπορούμε να έχουμε όταν γίνεται συνδυασμός του σύγχρονου με το εναλλακτικό; Ανακαλύπτουμε ότι το μυαλό έχει μεγαλύτερη δύναμη, αποκτάμε αυτοπεποίθηση, βρίσκουμε θεραπεία και όλα χάριν στην ενσυνειδητότητα (mindfulness). Οι πιο συντηρητικοί αρνούνται να ακούσουν και οι πιο ανοιχτόμυαλοι αναζητούν.

Όταν ειδικά πρόκειται για τα παιδιά μας, οφείλουμε να είμαστε ακόμα πιο δεκτικοί σε προτάσεις που μπορούν να τα βοηθήσουν. Κάπως έτσι ανακάλυψα την κα. Αλεξάνδρα Ανδρικοπούλου και το Mindfulness kids. Με υποδέχτηκε με ένα τεράστιο χαμόγελο σε ένα χρωματιστό και φιλικό χώρο. Δυο χρόνια πριν ξεκίνησε κάτι διαφορετικό για τα ελληνικά δεδομένα, που έχει αποφέρει αποτελέσματα και το μαρτυρούν τα χαμόγελα των παιδιών που βγήκαν από την αίθουσα όσο την περίμενα. Η κουβέντα μαζί της έχει μεγάλο ενδιαφέρον.

 Πώς γεννήθηκε αυτή η ιδέα;

 Είχα την ιδέα να συνδυάσω γνώσεις και τεχνικές που έχω λάβει από όλες τις εκπαιδεύσεις μου καθώς θεωρώ ότι είμαστε ένα σύνολο, ένα όλον, και μόνο μία προσέγγιση διαχείρισης των καταστάσεων δεν αρκεί πάντα. Επίσης, όσα εφαρμόζω στο συγκεκριμένο πρόγραμμα τα έχω ήδη διδαχθεί και εφαρμόσει στον εαυτό μου.

Πως γίνεται ο συνδυασμός της γιόγκα και του διαλογισμού;

Το Mindfulness είναι μια τεχνική, μια μέθοδος που είναι αναγνωρισμένη από την επιστημονική κοινότητα. Μέσα από έρευνες έγινε αποδεκτή γιατί δεν υιοθέτησε το διαλογισμό και τις τεχνικές χαλάρωσης αυτούσιες όπως τις συναντάμε στις ανατολικές φιλοσοφίες. Δημιούργησε ένα έδαφος πιο προσβάσιμο για τον οποιονδήποτε, είτε έχει κάποιας μορφής αναπηρία είτε όχι.

Πως ανταποκρίθηκαν στην αρχή οι γονείς, οι οποίοι είναι συνήθως καχύποπτοι σε ότι αφορά τα παιδιά ειδικά για κάτι νέο, άγνωστο και πρωτοποριακό για την Ελλάδα;

Ήταν πολύ θετικοί ομολογώ. Η αρχή έγινε από ένα γονιό και μάλιστα συνάδελφο από το χώρο της ψυχικής υγείας. Το ίδιο το παιδί μιλάει για το mindfulness και για το πώς το βοηθάει να είναι ήρεμο και έτσι να διαχειρίζεται καλύτερα τους φόβους του.

Τι αποτελέσματα μπορεί να δει ένα παιδί παρακολουθώντας τις συγκεκριμένες θεραπείες;

Μπορεί να δει αποτελέσματα σε όλους τους τομείς. Καταρχήν όσον αφορά στο σωματικό επίπεδο, αναγνωρίζει και συνειδητοποιεί καλύτερα το σώμα του, τις αισθήσεις και τις αντιδράσεις του. Μαθαίνει να παρατηρεί τις σκέψεις του χωρίς να τις αποφεύγει, να αποδέχεται τον εαυτό του χωρίς να τον κρίνει και να ζει, όλο και περισσότερο, στο παρόν με ενσυνειδητότητα.  Αυτό, σε συνδυασμό με τη συμβουλευτική, βοηθάει στην διαχείριση κι άλλων θεμάτων.

Πόσο διαρκούν οι συναντήσεις; Το παιδί θα χρειαστεί επανάληψη μελλοντικά;

Εξαρτάται από το κάθε παιδί και το αίτημά του. Ένα τυπικό πρόγραμμα mindfulness για παιδιά περιλαμβάνει 8-12 συναντήσεις. Όταν χρειαστεί να συνδυαστεί το mindfulness με τη συμβουλευτική μπορεί να χρειαστούν περισσότερες συνεδρίες.

Εσύ πιστεύεις ότι το παιδί καλό θα ήταν να έκανε κάποιες επαναλήψεις αργότερα στη ζωή του;

Το mindfulness είναι μια στάση ζωής. Από το πώς τρώω και απολαμβάνω το φαγητό μου χωρίς να με κρίνω ή μια βόλτα που μπορεί να πάω έξω και να παρατηρήσω τους ήχους γύρω μου, τα λουλούδια που μυρίζουν, την καρδιά μου που χτυπά δυνατά από χαρά. Αυτό είναι ενσυνειδητότητα και μπορώ να το έχω στη ζωή μου κάθε στιγμή χωρίς πολύ κόπο. Όπως λέμε χαρακτηριστικά, το mindfulness είναι απλό αλλά ταυτόχρονα όχι εύκολο.

Σε ποιες σωματικές αναπηρίες ή ψυχικές ασθένειες θα μπορούσε να βοηθήσει;

Σύμφωνα με τις έρευνες, έχουν καταγραφεί θετικά αποτελέσματα στην συμπτωματολογία της κατάθλιψης,  της ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής κ.α. Αν κάποιος επιθυμεί μπορεί να συμβουλευτεί την ξένη βιβλιογραφία και να διαβάσει σχετικά επιστημονικά άρθρα. Ο Τζον Κάμπατ Ζιν (Jon Kabat Zinn), πρωτοπόρος, για τον δυτικό κόσμο στην εφαρμογή του Mindfulness, δημιούργησε και συνεχίζει να εφαρμόζει ένα πρόγραμμα  8 εβδομάδων για τη Διαχείριση Άγχους με βάση το Mindfulness με σημαντικά αποτελέσματα.

Όσον αφορά στα παιδιά και στους εφήβους, έρευνες καταγράφουν  ενθαρρυντικά αποτελέσματα στη διαχείριση της Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (Δ.Ε.Π.Υ.).

Όπως σε ακούω νομίζω θα μπορούσε να βοηθήσει ιδιαιτέρως και τα άτομα με επίκτητη αναπηρία, που βιώνουν μια πολύ μεγάλη ανατροπή στη ζωή τους.

Όπως προανέφερα, το Mindfulness αφορά σε όλους. Αυτό που λέμε χαρακτηριστικά είναι να μάθεις να ζεις το παρόν, χωρίς να πιάνεσαι από την καλή στιγμή (να εξαρτάσαι και να κρατιέσαι από αυτή μη σου ξεφύγει) γιατί και αυτή θα τελειώσει κάποια στιγμή. Όπως μην κολλάς στη δύσκολη στιγμή γιατί και αυτή θα τελειώσει κάποια στιγμή.

Χρειάζεται και η συμμετοχή των γονέων;

Οι γονείς εκδηλώνουν μεγάλο ενδιαφέρον και ζητούν διευκρινήσεις ή/και οδηγίες για το πώς «θα δουλέψουν» στο σπίτι. Άλλωστε αρκετοί από εκείνους θέλουν να μάθουν κι οι ίδιοι πώς να διαχειρίζονται το άγχος που νιώθουν λόγω του γονεϊκού τους ρόλου αλλά και λόγω των υπόλοιπων ρόλων που έχουν αναλάβει. Όσοι από τους γονείς θέλουν μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα Mindfulness 8 εβδομάδων «Ανατρέφοντας του Γονείς».

Παρά την οικονομική κρίση όλο και περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν λύσεις στα ζητήματα ψυχικής υγείαςΤι είναι αυτό που τάραξε τα νερά και ξεκίνησαν να αναζητούν όλοι τι είναι καλύτερο για τον εαυτό τους, πως να ζουν πιο ήρεμα ή πώς να είναι καλύτεροι απέναντι στους άλλους;

Θεωρώ ότι ο άνθρωπος δεν έχει πια το περιθώριο να κρυφτεί πίσω από τα υλικά αγαθά, τις απολαύσεις, τις εκτονώσεις και τις πολυτέλειες, έτσι ώστε να καλύψει άλλες εσωτερικές ανάγκες. Επιπλέον, γίνεται πιο επιλεκτικός στον ειδικό ψυχικής υγείας και στην προσέγγιση που θα επιλέξει να ακολουθήσει για την διαχείριση των θεμάτων του. Αυτό αυξάνει ακόμη περισσότερο την ευθύνη του ειδικού ψυχικής υγείας σε σχέση με τις υπηρεσίες που προσφέρει.

 

Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στην σελίδα  newsitamea.gr από τον Βογιατζή Ηλία

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *