Επιστροφή στα σχολεία με Mindfulness

Ασκήσεις Mindfulness για την Ευγνωμοσύνη - Mindfulness Kids Athens (Small)
Ασκήσεις Mindfulness για την Ευγνωμοσύνη
July 30, 2017
ΔΕΠΥ και παιδιά
ΔΕΠΥ και παιδιά: Ένας διαφορετικός τρόπος παρέμβασης
October 25, 2017

Επιστροφή στα σχολεία με Mindfulness

Επιστροφή στα σχολεία με Mindfulness

Επιστροφή στα σχολεία με Mindfulness

Επιστροφή στα σχολεία με Mindfulness

Σε λίγες μέρες τα σχολεία αρχίζουν και ολόκληρη η οικογένεια βρίσκεται σε μια μετάβαση. Η πρωινή ρουτίνα ξαναξεκινά, όλοι θα πρέπει να είναι έτοιμοι στην ώρα τους και με λίγη παραπάνω προσπάθεια ίσως προλάβουν να πάρουν και πρωινό. Γονείς και παιδιά συνήθως βιώνουν μια ποικιλία στρεσσογόνων παραγόντων κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, από την αλλαγή του προσώπου της δασκάλας ή την ολοκλήρωση μια δύσκολης εργασίας έως το αυστηρότερο πρόγραμμα στις ώρες του ύπνου.

Τα περισσότερα παιδιά, αν και ενθουσιάζονται που θα επιστρέψουν στο σχολείο και θα δουν τους φίλους τους, συνήθως νιώθουν λίγη νευρικότητα την πρώτη μέρα. Αλλά και οι γονείς περνάνε τη δική τους αγωνία, κυρίως αν πρόκειται να αφήσουν για πρώτη φορά το παιδί τους στον παιδικό σταθμό το οποίο μάλιστα κλαίει και δεν θέλει να τους αποχωριστεί.

Έρευνα που έγινε στον Καναδά το 2010, σχετικά με το άγχος των γονιών παιδιών δημοτικού, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, έδειξε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των γονιών (35%) αγχώνεται για το διάβασμα των παιδιών τους. Ενώ ένα άλλο μεγάλο ποσοστό (23%) δυσκολεύεται με την καθημερινή πρωινή ρουτίνα τους (ξύπνημα, ντύσιμο, πρωινό).

Τα παιδιά τα οποία για πρώτη φορά φοιτούν στο σχολείο, αλλάζουν σχολικό πλαίσιο ή εκπαιδευτική βαθμίδα έχουν έναν λόγο παραπάνω να αγχώνονται για το άγνωστο περιβάλλον στο οποίο πρόκειται να βρεθούν. Τα μικρότερα παιδιά νιώθουν έλλειψη ασφάλειας μακριά από τους γονείς τους ενώ τα μεγαλύτερα νιώθουν να τους λείπουν οι φίλοι τους και οι συνήθειες που είχαν αναπτύξει μαζί τους.

Όπως αναφέρει ο Dr. Busman, κλινικός ψυχολόγος στο Child Mind Institute, αυτές οι ανησυχίες των παιδιών θα εξασθενίσουν σιγά σιγά, το ίδιο και οι δύσκολες συμπεριφορές, οι οποίες συνήθως είναι παροδικές. Οι γονείς χρειάζεται να κάνουν κι εκείνοι τη δική τους προσπάθεια με το να είναι υποστηρικτικοί χωρίς να οξύνουν την αγωνία των παιδιών τους με τις δικές τους ανησυχίες. Αν ωστόσο, ένα παιδί εξακολουθεί να αρνείται να πάει στο σχολείο ή παρουσιάζει άλλα συμπτώματα λόγω του άγχους του για το σχολείο, οι γονείς θα πρέπει να συμβουλευτούν κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας ώστε να βοηθηθούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα την κατάσταση.

Ας δούμε λοιπόν, τώρα που φτάσαμε στην τελική ευθεία, πώς μπορεί να γίνει πιο εύκολη η μετάβαση παιδιών και γονιών στα σχολεία. Σας δίνουμε μερικές ιδέες για ασκήσεις Mindfulness μαζί με κάποιες προτάσεις για καλύτερο χειρισμό της κατάστασης. Είναι σημαντικό να ξεκινήσετε οι ίδιοι να εφαρμόζετε το Mindfulness στους εαυτούς σας για να μπορέσετε να τo παρουσιάσετε και στα παιδιά σας. Οι  πρώτες δύο ασκήσεις Mindfulness προτείνονται από τον ψυχολόγο και εκπαιδευτή Mindfulness Dr. Christopher Willard.

Μετρώ την αναπνοή μου: Η άσκηση αυτή έχει εφαρμοστεί ως τεχνική πρώτων βοηθειών στις κρίσεις πανικού εφήβων με μεγάλη αποτελεσματικότητα. Είναι εύκολο να τη θυμάται κανείς ως αναπνοή 7-11.

 

  • Εισπνεύστε από τη μύτη αργά μετρώντας ως το 7
  • Εκπνεύστε από τη μύτη αργά μετρώντας ως το 11

 

Για αρχή μπορούμε να ξεκινήσουμε μετρώντας ως το 5. Αν θέλουμε να ξυπνήσουμε το νευρικό μας σύστημα και να έχουμε περισσότερη ενέργεια μπορούμε να αντιστρέψουμε τους χρόνους, εισπνέοντας ως το 11 και εκπνέοντας ως το 7. Επίσης, για τα μικρότερα παιδιά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μια μικρή λέξη κατά την εισπνοή π.χ. μήλο και μία μεγαλύτερη, ξεκινώντας με το ίδιο γράμμα, κατά την εκπνοή π.χ. μυρμήγκι .   

 

Σιωπηλός αναστεναγμός: Ο αναστεναγμός που βγάζουμε μπορεί να εκφράζει  ανακούφιση, ευχαρίστηση, εξάντληση, θλίψη. Γίνεται ασυνείδητα και συχνά παρεξηγείται από τους άλλους. Αυτή η άσκηση μας επιτρέπει να εκφραστούμε και να επαναφέρουμε στο εδώ και τώρα το σώμα και την αναπνοή μας.

  • Πάρτε μια βαθιά αναπνοή από τη μύτη. Βγάλτε έναν αργό και αθόρυβο αναστεναγμό έτσι ώστε κανείς να μην καταλαβαίνει τι κάνετε.
  • Παρακολουθείστε τις αισθήσεις στο σώμα σας καθώς βγάζετε αργά όλο τον αέρα από το στόμα σας. Παρατηρείστε πώς νιώθετε το σώμα και το νου σας. Αν χρειάζεται επαναλάβετε τη διαδικασία ή απλώς παραμείνετε ήρεμοι μέχρι να επιστρέψει η αναπνοή στον κανονικό της ρυθμό.

Με τα μικρότερα παιδιά μπορείτε να ξεκινήσετε με ηχηρό αναστεναγμό ώστε να καταλάβουν αρχικά τη διαφορά με τον σιωπηλό αναστεναγμό. Τους αρέσει πολύ όταν τους λέω ότι είναι το μυστικό τους και μπορούν να το κάνουν όπου θέλουν ακόμη και μες στην τάξη χωρίς να τους πάρει είδηση κανείς.

 

Μετρήστε τη θερμοκρασία σας: Παρατηρείστε πώς νιώθετε εσείς με τα παιδιά σας και την νέα κατάσταση του σχολείου, χωρίς να κρίνετε τον εαυτό σας. Αναγνωρίστε τη δική σας αγωνία και επιστρέψτε στην αναπνοή σας ή στις αισθήσεις στο σώμα σας. Κάθε φορά που τα παιδιά σας μιλούν για το πώς νιώθουν κι εκείνα ακούστε τα χωρίς να χρειάζεται να τους πείτε απαραίτητα κάτι ή ότι θα περάσει αυτό που νιώθουν. Δώστε χώρο και χρόνο να ακούσετε τους εαυτούς σας και τα παιδιά σας χωρίς φόβο και πάθος.

 

Κάθε αλλαγή είναι μια πρόκληση και φέρνει αναστάτωση στην καθημερινότητά μας, να θυμάστε όμως ότι τίποτα δε διαρκεί για πάντα, ούτε τα εύκολα ούτε τα δύσκολα κι αυτό λέγεται Ζωή.

Αλεξάνδρα Ανδρικοπούλου
Αλεξάνδρα Ανδρικοπούλου
Κοινωνική Λειτουργός-Οικογενειακή Θεραπεύτρια | MSc Συμβουλευτικής Ψυχολογίας | Εκπαιδεύτρια Mindfulness | Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *