Ενσυνειδητότητα και Κοινωνικά Δίκτυα (Social Media)

ΔΕΠΥ & Ενσυνείδητη Ανάγνωση
ΔΕΠΥ & Ενσυνείδητη Ανάγνωση
October 8, 2018
Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού- Δικαίωμα στη Ζωή
November 20, 2018

Ενσυνειδητότητα και Κοινωνικά Δίκτυα (Social Media)

Ενσυνειδητότητα και Κοινωνικά Δίκτυα

Ενσυνειδητότητα και Κοινωνικά Δίκτυα

Τι Είναι Ενσυνειδητότητα (Mindfulness)?

H Ενσυνειδητότητα ή Mindfulness αφορά στην καλλιέργεια μιας συνειδητής στάσης ζωής, η οποία μας βοηθάει να διατηρούμε την ψυχική μας ισορροπία ακόμα και όταν οι συναισθηματικές ή σωματικές δυσκολίες φέρνουν «τα πάνω κάτω» στη ζωή μας. Με λίγα λόγια μαθαίνουμε να έχουμε επίγνωση των σκέψεων, των συναισθημάτων, των σωματικών αισθήσεών μας, των κινήτρων, των πράξεων και των λόγων μας σκόπιμα. Καλλιεργούμε τη γόνιμη υπομονή, την αποδοχή και αγάπη του εαυτού μας άνευ όρων, χωρίς να έχουμε επικριτική στάση απέναντί του, με εμπιστοσύνη στη ζωή, χωρίς να πασχίζουμε να αλλάξουμε ό,τι προκύπτει (letting go) και έτσι να ζούμε στο μέγιστο την παρούσα στιγμή.

Ενσυνειδητότητα και Κοινωνικά Δίκτυα (Social Media). Οι επιπτώσεις των κοινωνικών δικτύων στη ζωή μας.

Είναι γεγονός ότι τα κοινωνικά δίκτυα ήρθαν στη ζωή μας για να μείνουν ακόμη κι αν θέλουμε να πιστεύουμε το αντίθετο. Το ερώτημα είναι αν ζούμε μέσα από αυτά ή παρέα με αυτά. Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερες έρευνες εξετάζουν τις επιπτώσεις της συχνής και μη βοηθητικής ενασχόλησης των παιδιών, αλλά και των ενηλίκων, με τα κοινωνικά δίκτυα. Σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα, η αλόγιστη ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα είναι παράγοντας κινδύνου για να αναπτυχθεί ή να εκδηλωθεί, στα παιδιά και στους ενήλικες, άγχος και κατάθλιψη (Roberts, 2018).

Παιδιά με ΔΕΠΥ και Κοινωνικά Δίκτυα

Επιπλέον, ενώ όλα τα παιδιά είναι επιρρεπή στο να επηρεάζονται και να παρασύρονται από μια εικόνα που βλέπουν στο διαδίκτυο, τα παιδιά με ΔΕΠΥ φαίνεται να είναι πιο ευάλωτα. Ο Bertin (2011) υποστηρίζει ότι τα παιδιά με ΔΕΠΥ διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο «εθισμού», γενικά στο διαδίκτυο, αλλά και συγκεκριμένα στα κοινωνικά δίκτυα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει έρευνα που διεξήχθη στην Αμερική, σε 2587 εφήβους ηλικίας 15-16 ετών, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν συστηματικά τα κοινωνικά δίκτυα και δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο του 2018 στο «Journal of the American Medical Association». Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι 10% των εφήβων, οι οποίοι αρχικά δεν παρουσίαζαν τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ, μετά από δυο χρόνια συστηματικής χρήσης των κοινωνικών δικτύων, άρχισαν να εμφανίζουν τα πυρηνικά συμπτώματα της ΔΕΠΥ  (Chaelin et al., 2018). Επειδή αυτό το θέμα απασχολεί πολύ τους γονείς παιδιών με ΔΕΠΥ, θα το αναπτύξουμε αναλυτικά σε μελλοντικό άρθρο.

Αυτοπεποίθηση και Κοινωνικά Δίκτυα

Η ενασχόλησή μας με τα κοινωνικά δίκτυα, πολύ συχνά, μπορεί να μας βάλει σε μια διαδικασία σύγκριση της δικής μας ζωής με των άλλων, το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά. Μπορεί να σκεφτούμε «Κοίτα τι καλά που περνάνε οι άλλοι», «Μόνο εγώ είμαι μόνη», «Πόσο ωραία και γυμνασμένη είναι αυτή, ενώ εγώ έχω χάλια σώμα».
Η ψυχοθεραπεύτρια Dr. Emanuele, η οποία ασχολείται με την ενσυνειδητότητα (mindfulness), συστήνει να ρωτήσουμε τον εαυτό μας καθώς κοιτάμε μια ανάρτηση: Πώς τα περνάω τώρα; Πώς με κάνει να νιώθω αυτή η εφαρμογή; Πώς με κάνει να νιώθω αυτή η φωτογραφία; Προσπαθήστε να έχετε επίγνωση των αλλαγών που συμβαίνουν στη διάθεσή σας και δείτε αν παρατηρείτε κάποια επαναλαμβανόμενα μοτίβα συμπεριφοράς. Δείξτε τον τρόπο και στα παιδιά σας.
Αν παρατηρήσετε ότι τα συναισθήματα που έχετε είναι αρνητικά μην κρίνετε τον εαυτό σας για το πώς νιώθετε απλώς αναγνωρίστε το συναίσθημα. Το να αναγνωρίσετε ότι για παράδειγμα ότι ζηλεύετε ή είστε θλιμμένοι μπορεί να είναι βοηθητικό από μόνο του. Μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να επεξεργαστείτε το συναίσθημά σας χωρίς να παρασυρθείτε από αυτό.

Πώς μπορεί να βοηθήσει η ενσυνειδητότητα (mindfulness)

Η εξάσκηση της ενσυνειδητότητας (mindfulness) μπορεί να μας βοηθήσει να παρατηρήσουμε το νου μας κάθε φορά που παρασύρεται και «χάνεται» για ώρες στον κόσμο των κοινωνικών δικτύων και να τον επαναφέρουμε στην δική μας ζωή. Σίγουρα, είναι μια πρόκληση για όλους μας, να εφαρμόσουμε την ενσυνειδητότητα στη χρήση που κάνουμε στο διαδίκτυο, κυρίως αν η δουλειά μας σχετίζεται με τα μέσα δικτύωσης. Ωστόσο, δεν είναι ακατόρθωτο, αρκεί κανείς να δοκιμάσει αυτή τη φορά να χειριστεί την οθόνη του μυαλού του με τους παρακάτω τρόπους.

  • Μην πάρετε στα χέρια σας το κινητό, αμέσως μόλις ξυπνήσετε, για να δείτε τις ειδοποιήσεις σας. Αφιερώστε 1-2 ώρες στον εαυτό σας κάνοντας μια δραστηριότητα ρουτίνας (πιείτε τον καφέ σας, γυμναστείτε, διαβάστε μια εφημερίδα).
  • Ορίστε μια μέρα την εβδομάδα, την οποία θα αναρτάτε τα βίντεο και τις φωτογραφίες σας στα κοινωνικά δίκτυα.Αν «ανεβάζετε» κάθε σας στιγμή, στα κοινωνικά δίκτυα τότε πώς προλαβαίνετε να ζείτε στο παρόν.
  • Πριν πάτε για ύπνο πάρτε μαζί σας ένα βιβλίο αντί για το κινητό. Στην αρχή μπορεί το μυαλό σας να είναι στο κινητό, όσο όμως εστιάζετε στο βιβλίο σας όλα θα γίνουν πιο εύκολα.
  • Ορίστε μια συγκεκριμένη ώρα μέσα στη μέρα την οποία θα ασχολείστε με τα κοινωνικά δίκτυα.
  • Κάντε παρέα με τους άλλους αντί να κοιτάτε το κινητό σας. Όταν συναντάτε φίλους αφήστε το κινητό στην τσάντα σας, επικοινωνήστε με τους γύρω σας και με το περιβάλλον.
  • Θυμηθείτε όσο μπορείτε να μην κρίνετε τον εαυτό σας και τους άλλους καθώς διαβάζετε διάφορες αναρτήσεις. Ο καθένας κάνει αυτό που μπορεί, το ίδιο κι εσείς.

Τα κοινωνικά δίκτυα είναι εξαιρετικά χρήσιμα, τίποτα όμως δεν συγκρίνεται με τον πραγματικό κόσμο κι η ζωή είναι πολύ μικρή για να μην ζεις την κάθε στιγμή.  

Αλεξάνδρα Ανδρικοπούλου
Αλεξάνδρα Ανδρικοπούλου
Κοινωνική Λειτουργός-Οικογενειακή Θεραπεύτρια | MSc Συμβουλευτικής Ψυχολογίας | Εκπαιδεύτρια Mindfulness | Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *